fredag 21 augusti 2009

"Tintomara" design Inez Svensson


Kolla så fint tyg jag hittade igår. Har inte hunnit kolla upp exakt år för designen men jag antar att det är mellan 57-67 när Inez var konstnärlig ledare för Borås Wäfveri. Så här står det om Inez Svensson på internet.

Inez Svensson (1932-2005) var en svensk textilkonstnär.

Hon var konstnärlig ledare för Borås Wäfveri mellan 1957 och 1967 och en av grundarna av 10-gruppen. Inez Svensson var en av Sveriges mest färgstarka profiler inom design- och textilformgivning och under åren 1990-1996 var hon rektor för Konstfack.

Vill ni se bilderna med högre upplösning kan ni se dem på min flickr sida.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Tittar in på din blogg. Vilket fyndtyg! Jag gillar din logobild med snedslårullarna :-).

Sara sa...

Hej!!!

Det är inte skoj att bli sjuk nu, när man vill njuta av sen sommaren. Men man får nog skylla sig själv för man har inte haft så varma kläder ;).. Det där Inez tyget har jag haft i grönt...roligt att hitta textil skatter..

Lycke sa...

Jättefint tyg!!! Letar själv efter tapet som ser ut som spets eller virkad duk...!
Jag har en liten fråga till dig! Har nyss flyttat min blogg från bloggagratis till blogspot och nu försöker jag komma på hur man gör för att lägga in flickr-bilderna sådär fint som du gjort..., skulle bli jätteglad om du kunde berätta, för jag går helt bet på detta, hihi...

Kram Lycke

Lycke sa...

Tack goa du att du svarade på min blogg!!! Nu har jag valt en flshvariant...men när jag kommer till koden man ska lägga in så vet jag inte hur man ska göra! Provade klistra in den på "bild-badgeten", men den bara laddar o laddar..kommer ingen vart!?!
Vet inte var jag lägger in den och om det ska fyllas i fler fält?!?

Otroligt tacksam för svar!!!

Helgkramar Lycke

Re-dizain sa...

Hej hej igen
Jag mailade dig angående ett tyg. Har du fått mailet?
Skall till din stad på torsdag och köpa min nya coverlock där hos J.
Är det några loppisar öppna på torsdag?
Kram

Randiga Tråden sa...

Vilken fin blogg du har, tyget av Inez S är helt underbart, känner igen det. Brittmari