onsdag 22 april 2009

Utmaning x 2


Jag har blivit utmanad av Naimas, utmaningen började hos Lina på Retro Elephant.

Så här går det till:
Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):
Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.
Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.

Ett sömnadstillbehör som jag har haft stor nytta av är övermatningen på min nya Pfaff, vill inte tänka på vad jag hade gjort utan den nu när jag syr i slinkiga material till bröllopsklänningen. Annars tror jag att jag bara använder standard utrustning när det kommer till sömnaden, har tänkt att jag ska köpa mig en rullkniv och skärplatta till klippning av muddar och muddrullå och sen en lång metallinjal som jag har blivit tipsad finns billigt hos biltema.

Ett tips kan väl vara att hålla alla knivar, blad och nållar skarpa. Ett annat tips är att vara noggrann med pressning genom hela arbetet, plagget blir så mycket finare. Ett stort tillklippningbord underlättar oerhört mycket också.

Ett annat tips som jag gärna vill dela med mig handlar inte direkt om sömnad utan om tyg. Kolla tyger på lite oväntade ställen t ex torget där jag har fyndat stora mängder tyg av en knalle här i stan. Hans föräldrar hade en tygaffär från 50 talet framåt och det hade blivit mycket tyg undanstoppad i lagret när de gick i pension kolla här, här och här jag har även köpt retro manchester och denim. Förstås hittar man inte en guldgruva som denna varje dag men kolla in era torg finns det inte retro tyger så finns det kanske trikå stuvar, jag har köpt en del interlock, sweatshirt och muddväv på torget också.

Och så ett sista tips, hitta en trevlig sytillbehörs affär/affärsinnehavare. Jag har en här i stan som jag går till nästan varje vecka, ofta bara för att titta och snacka lite. Mycket har jag lärt mig av butiksinnehavaren och är det något jag behöver som inte finns beställer hon det, hon har t om sagt att jag kan komma in och låna maskinerna om jag vill. Inte att glömma att man får kolla i udda blixtlås påsen. Guldvärt alltså.

Tyckte att inlägget blev så ensamt utan en bild därför så la jag till den sjätte bilden från den sjätte mappen, en annan tävling som jag har sett lite varstans. Bilden är på Noah ett par månader gammal måste vara innan 5 månader för då började nämligen håret bli krulligt.

Tror att de flesta har varit med i sy utmaningen men om det finns någon som inte har varit med känn dig utmanad.

6 kommentarer:

OttoPippi sa...

Tack för alla tips!!!

Alltså - ditt torg är nog i särklass!!! Vansinnigt bra!!! Här i Gbg är det liksom för stort för att hitta nåt så bra tror jag. Vi är för många som är ute efter samma sak och då har allt tagit slut. Alla här vet också vad de kan ta i pris för allt som är retro, tyvärr.....

Ännu inget John Blund tyg för mig :-( :-( Tvivlar starkt på om paketet nånsin kommer fram. Inte säljer du lite av den grön/oreangeblommiga frottén inte?? :-) :-)

Retro Elephant sa...

Bra tips! Kul att du antog utmaningen :)

//Lina

SiriR sa...

Ja bra tips. Der jeg bor er det nok litt for lite sted, vi har ikke noe torg eller marked å gå til!!

Mannagryn sa...

Tack!
Ottopippi: Det bör tilläggas att under en period på 2-3 månader i höst vara jag nere på torget varje lördag precis när de öppnade för det finns fler här i stan som gillar retro tyger, vet inte om de någonsin fick reda på guldgruvan?
Roligt såg det nog ut när jag kånkade hem 120 meter tyg en lördag, med buss hade jag fått vänta 30 min och det var svinkallt.
Ska kolla in dina tyger vi ksn nog hitta nåt att swappa.

SiriR: det var synd kanske får du åka till en lite större stad.

stora lilla j sa...

Jättebra tips!

Håller med OttoPippi, här är det stört omöjligt, retrotyger är svindyra...

*viskar* Har du möjligtvis kvar några dragkedjor åt mig? ;-)

AMDAdesign sa...

Du har fått en award i min blogg...du var inte helt ensam på torget...jag var där med ;)