fredag 25 juli 2008

En regnjacka i solskenet




Äntligen dokumenterar jag om en jacka jag sydde i våras. Känns lite fel att skriva om den nu när solen är framme men den låg i datorn och väntade. Jackan är sydd i ett bomullstyg med en vaxigbeläggning vet inte riktigt vad det heter, den tål lite lätt regn. Jag fodrade jackan med ett mörkblått flanelltyg och använde mig av anorakknappar.
Mönster: Boken babygaderoben från icaförlaget, anorak med små ändringar.
Tyg: Rutigt från lokala tygaffären, foder som låg här hemma, mörkbrun mudd också lokala tygaffären.
Positivt: Att jag har mera tyg att sy överdragsbyxor av.
Negativt: Att tyget bleknar lite när man tvättar det.

I'm finally blogging about the rainjacket I made earlier this spring, feels abit strange blogging about a rainjacket today as the sun is shining here in Sweden. The jacket is made out of a wax treated cotton, not quite sure what it is called it can withstand some lighter rain. I've lined the jacket with darkblue flanelling and used anorak snapbuttons.
Pattern: The book babygaderoben.
Fabric: Shellfabric from the local fabricshop, lining flanelling from home and darkbrown ribbing also from the local shop.
Positive: That I have more fabric to make a pair of trousers.
Negative: That the fabric dulls abit when I washed it.

3 kommentarer:

Lina sa...

Blev ju jättebra det där ju!

♥ Medea ♥ sa...

Mysigt tyg!! Den ser verkligen jättefin ut.
Såg att du bor i Jönköping precis som jag.

Kånkarong sa...

Ah, det var inte det här mönstret jag hade men jag har boken så jag ska springa ner och kika i den! Kanske det finns någon bra modifiering man kan sno.... :) Bra tyg du fick tag på, kanske något man ska hålla utkik efter!